Tannverk og en linse til besvær

Etter jeg begynte på alle de sterke medisinene mine, så har jeg slitt med tørre slimhinner. Øynene er tørre, jeg har nesten ingen spyttproduksjon, og de øvrige slimhinnene, – ja du skjønner tegninga…

Dette fører til noen utfordringer…. 

Kontaktlinsene mine 

For ei ukes tid siden så tok jeg ut kontaktlinsene mine til kvelds,  men den på venstre øye (styrke – 8.00) ville liksom ikke være med. Jeg tenkte at den dukket vel opp, og la meg til å sove, og om morran så satte jeg inn en ny. Men jeg klarte ikke helt å legge fra meg at den gamle linsa kanskje satt fast oppe i øyelokket.  Og øyet klødde. 

Jeg skylte, og dryppa for å holde øyet vått, og tenkte at, snart, snart detter den gamle linsa ut… Men neida.. så etter ei uje i usikkerhet gikk jeg til optiker for å få hjelp.  Hun lyste, og skylte, og ga kontrast for å lokalisere fremmedlegemet som klødde sånn… Men til slutt, etter 20 minutter, så spurte hun; – Er du helt sikker på at det er ei linse der? For nå har jeg herja sånn med øyelokket ditt som jeg aldri har gjort før, og jeg har ikke sett snurten av noen ting. Alt er normalt. 

Jeg måtte innrømme at jeg var ikke helt sikker, og da konkluderte hun med at fordi jeg hadde klødd meg så mye i øyet, så hadde det blitt irritert, og det var ingen linse der i det heletatt…  litt flau så takket jeg for hjelpa og gikk fornøyd hjem, – mes vondt i øyet av all herjinga.

Neste gang så skal jeg ikke lete etter noe som ikke er der! 

Jeg har også hatt vondt i ei tann i det siste, men etter flausa hos optikeren, så ble jeg nesten redd for at jeg skulle ha ropt ulv, ulv igjen. Jeg har nemlig slitt med følsomme tannhalser, som kan gi litt tilsvarende symptomer. Altså ising og smerter, men fordi jeg går på så mye smertelindring så klarer ikke kroppen min alltid å fortelle helt sannheten om hva som gjør vondt. 

Men i dag hadde jeg altså time. Og på røntgenbildet så var det en svart skygge, – helt inn mot nervene i tanna. – Dette er på grensen til fare for rotfylling, sier tannlegen, med en liten rynke i panna. Vi må sette bedøvelse med en gang, og åpne for å se bedre… 

Jeg kjente en stor klump i magen… Jeg har nemlig tannlegeskrekk. Det har heldigvis blitt bedre etter jeg begynte hos Tord, men utsikt til rotfylling kan jo skremme den roligste pasienten… godt bedøvd så kunne jeg likevel kjenne at borret gravde seg inn mot nerven, og det gjorde vondt! 

Etter 20 minutter med høy puls, kunne jeg endelig skylle munnen, og få dommen. -Jeg tror og håper det gikk bra, og at vi rakk å ta hullet før det nådde nerven. Men jeg kan ikke være helt sikker, så hvis du fortsatt har smerter om ei ukes tid så må du komme tilbake, sa tannlegen. 

Og med halve ansiktet bedøvd, så måtte jeg gå hjem i forvissning om at jeg ihvertfall hadde et reelt problem denne gangen. 

Så får vi krysse fingrene for at det går bra, og at jeg slipper rotfylling. 

Ha en fin kveld!

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg